Saturday, January 15, 2011

Otak Kau???

Di tAip noor at Saturday, January 15, 2011
Entri kali ni bukan la pasal sumpah menyumpah..tapi pasal HOTAK OTAK.

Mari kita tengok anda kategori mana. Right brain user or left brain user.

1) Klik link di bawah ini dan jawab soalan-soalan tersebut

atau


so which one are you?


Untuk 1st link aku dapat ialah right brain. Untuk 2nd link aku dapat ialah left brain.

Tapi aku rase aku mmg lebih guna otak kiri dari otak kanan.


Kalau gambar ni tak bergerak sila klik pada gambar ye. 
 Adakah anda melihat penari ini menari mengikut arah jam atau lawan jam? Jika anda lihat mengikut arah jam, anda menggunakan otak kanan lebih dari otak kiri.
 
Aku leh cam dua2 arah.
Fungsi otak kanan
- Imaginasi - sangat berimiginasi tapi tak berapa kreatif hihi
- Berfikir secara kreatif - memang x berapa nak kreatif
- Irama - memang cannot go
- khayalan - well.......
- Emosi - ye aku sangat beremosi
- Ilham - ilham x datang2
- Intuisi (gerak hati) - yup kadang mmg perlu ikut gerak hati
- Warna - memang x dapat nak kenalpasti dengan cepat kalau terdapat byk warna pada sesuatu masa.
- Muzik - cannot go
- Apa saja aktiviti-aktiviti kreatif - failed
 
Fungsi otak kiri 
- Mengingati ilmu, pengetahuan atau maklumat - ceh yang ni pun x berapa nak mahir.
- Menyimpan data dan fakta - err apa maksud ayat ni ek. sape2 leh tolong aku
- Menganalisis - kadang2
- Memahami logik, bahasa dan matematik - logik dan math ok. bahasa? agak failed.


Kalau anda dapat otak kiri ini tidak bermakna anda langsung tidak menggunakan otak kanan langsung. Cume penggunaan otak kiri lebih dari otak kanan. Jangan risau otak anda masih berfungsi dengan baik samada kiri atau kanan.

Jika anda seorang pelajar boleh la kenalpasti anda di kategori mana untuk memudahkan proses pembelajaran anda.
Macam aku ni, tak guna gak buat nota guna pen kaler2 ni. Kaler merah la hijau la. Walaupun rase cam menarik je nota tapi aku memang x boleh nak ingat. 

So selalunya nota aku memang guna pensel je. oohhh aku memang old fashion. 



 

















0 comments:

Post a Comment

 

Apa-apa Pun OK Copyright © 2010 Design by Ipietoon Blogger Template Graphic from Enakei